Raiskausraportti on linkittänyt tähän armenialaisen kaverin sivustoon New York Timesin sijasta

Ben Kothe / BuzzFeed News; Getty Images

Tiistaina New York Timesin kolumnisti Kara Swisher paljastettu leski lähetti henkilökohtaisen kirjeen Twitterin toimitusjohtajalle Jack Dorseylle ja pyysi häntä poistamaan presidentti Donald Trumpin twiitit miehen edesmenneestä vaimosta. Trump oli väittänyt väärin, että MSNBC: n isäntä Joe Scarborough oli osallisena naisen kuolemaan, joka työskenteli toimistossaan ollessaan kongressin jäsen.



Drudge Report, Matt Drudgen ylläpitämä kunnioitettava verkkosivusto, sisälsi pian tarinan.

Mutta Drudge ei linkittänyt New York Timesiin. Sen sijaan sivusto lähetti kävijöitä kopioidut versiot tarinasta osoitteessa dnyuz.com, hämärä sivusto, joka on täynnä julkaisijoiden, kuten Timesin, Atlantin, Bloombergin ja Financial Timesin, plagioimaa sisältöä.



Marraskuusta lähtien Drudge Reportin linkit ovat lähettäneet sivustolle noin 8 miljoonaa sivun katselua tiedot Analyysipalvelusta hasonlóWeb . Tämä on todennäköisesti ansainnut merkittäviä tuloja omistajalleen, joka on ryhtynyt toimiin piilottaakseen henkilöllisyytensä. Dnyuz.comin menestys on jälleen yksi esimerkki siitä, miten Google, joka tarjoaa sivuston rahaa tuottavat mainokset, sallii sen sisältöä kopioivat verkkosivut oikeilta kustantajilta kerätä mainosdollareita . Samaan aikaan uutisala on verenvuotoisia työpaikkoja ja tuloja .



Postaus 24. toukokuuta huijareiden seurantasivustolla hucksters.net tunnistivat sivuston omistajaksi Armeniassa asuvan verkkokehittäjän Hayk Karapetyanin. BuzzFeed News tuli samaan johtopäätökseen verkkotunnuksen rekisteröintitietueiden perusteella, Domain Name System tiedot ja dnyuz.com käyttää samaa Google AdSense -numeroa kuin muut tällä hetkellä tai aiemmin Karapetyanin omistamat sivustot.

Kumpikaan Karapetyan tai Matt Drudge eivät vastanneet kommenttipyyntöihin.

Googlen tiedottaja sanoi, että se poisti mainokset osoitteesta dnyuz.com ja sulki siihen liittyvän AdSense -julkaisijatilin sen jälkeen, kun BuzzFeed News otti yhteyttä.



Meillä on tiukka politiikkaa jotka määräävät, millaiseen sisältöön sijoitamme mainoksia, ja kieltävät erityisesti sisällön, joka on kopioitu muilta verkkosivustoilta ilman lisäarvoa kaupallistamiselle, sanoi tiedottaja. Jos löydämme sivun tai verkkosivuston, joka rikkoo käytäntöjämme, ryhdymme välittömästi toimiin. Tässä tapauksessa olemme poistaneet kaikki Google Ads -sivustolta.

Verkkotunnustietueet osoittavat, että Karapetyan omisti aiemmin sivustoja, jotka julkaisivat artikkeleita uudelleen englanninkielisistä toimipisteistä, kuten usnewz.com, newsfcanada.com ja uknewsy.com. Nämä sivustot eivät ole enää aktiivisia, mutta hänellä on tällä hetkellä a1.am, armenialainen matkaopas, joka oli aiemmin uutisten kerääjä, ja siihen liittyvä web -suunnitteluliiketoiminta .

The New York Times ja DNuys

Drudge -raportti alkoi linkittää dnyuz.com -sivustoon jo marraskuussa 2019 SEMRush -haun analysointityökalun tietojen mukaan. Linkit ovat olleet johdonmukaisesti läsnä sivustolla siitä lähtien. 30. huhtikuuta ja 1. toukokuuta Drudge -raportti linkitti ainakin kuuteen artikkeliin dnyuz.com -sivustossa, jotka plagioitiin New York Timesista: a tarina elintarvikepankeista, a sarake Tara Reade, katso vuokralaisten ongelmat pandemian aikana tarina Trumpin virkamiehistä ajaa älykkyyttä Kiinasta huonossa valossa maalaavasta viruksesta, tarina Trumpista surun puute COVID-19-uhreille ja katso sulkemiset osavaltiossa New York.



Nämä tarinat saivat yli 300 000 katselua dnyuz.com -sivustolla artikkelien sivuilla lueteltujen tilastojen mukaan. Suurin dnyuz.com -hitti näyttää olleen plagioitu New York Timesin tarina murhahirviöistä, joihin Drudge linkitti 2. toukokuuta ja se on saanut lähes 500 000 katselukertaa.

Googlen tiedottaja sanoi, että yrityksen tutkimus ei havainnut yhteyksiä Drudge Reportin ja dnyuz.comin välillä. BuzzFeed News ei myöskään löytänyt todisteita siitä, että Drudge ja Karapetyan toimivat yhdessä - tai edes tuntevat toisensa.

Julkaisussaan dnyuz.com , Hucksters.netia ylläpitävä web -kehittäjä Jesse Nickles sanoi, että hänen mielestään, jotta vältettäisiin lukijoiden lähettäminen maksumuureille, Drudge Report linkitti usein artikkeleiden versioihin sivustoilla, jotka lisensoivat alkuperäisen tarinan.

'Sitä vastoin DNyuz näyttää vain kaapivan (kopioivan) tuhansia artikkeleita sadoilta eri alkuperäisjulkaisijoilta, poistamalla kaikki viivat ja valokuvaluotot ja upottamalla sitten omat mainosskriptinsä sivuille, Nickles kertoi BuzzFeed Newsille.

Viime vuonna, Drudge Report jätti pitkäaikaisen mainoskumppaninsa Intermarketsin , äskettäin perustetulle Granite Cubed -yritykselle, joka nyt kutsuu itseään Vorandaksi. Yrityksen edustaja ei vastannut kommenttipyyntöön.

Tästä lisää